Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Powered By Blogger

Monday, August 9, 2010

Evening Primrose (EPO)

............Sabar jelah nak update untuk entri kali ni mane xnyer da siap taip baek punyer tetiba mase nak publish post tetiba sume yang da taip hilang..adushhh.!!! camne blea jadi cam2 plak.?????.. Nasib baik rajin kalu xjanganler harap nak taip balek..!!

...........Oke r, untuk entri kali ni aku nak citer pasal kesihatan dan kecantikan pulak....Yelah asyik citer pasal assigmnent jer mesti r boringkan..MUNTAHH HIJAU bile cakap pasal assigment yang melambak2...huhuhu.... Nak dijadikan citer Selasa ari 2 lepas kuliah dalam pukul 5 lebih aku ngan Kak Mila gi jalan2 cari makan kat TESCO....(...untuk makluman nilah shopping kompleks paling dekat dengan umah aku dan tempat aku selalu 'laburkan' duit..hihihi..).. Benda pertama yang kitorang wat ialah gi makan dulu sebab perut pun da lapar,.. aku order CHAR KUEY TEOW n Kak Mila order SIZZLING....YUMMY..!!!! Kak Mila makan separuh jer sizzling 2 lagi separuh aku r yang makan plus Char Kuey Teow..Huhuhuhu,..kenyang giler memang puas hati dapat makan sedap2...!!!

............Lepas makan kitorang terus gi WATSON ..(..tempat ni pulak yang kedua penting lepas FOOD COURT yang wajib untuk dikunjungi..)..Bile gi Watson paling teruk pun aku mesti beli satu barang mane xnyer duit cepat abisss!!!! Tapi bahagian yang paling aku suke gi ialah bahagian yang jual pil2 vitamin.. Xtau nape suke tapi yang paling aku sedar sejak dua menjak ni timbul kesedaran tentang kecantikan dan kesihatan dalam diri aku ni.. Yelah, sape xmo cantik sume orang nak cantik termasuk aku tapi masalahnyer ongkosnyer,....AHA, 2 MASALAH PALING UTAMA BUAT AKU R..(...Sabar Irma,..lagi 4 bulan jer nak keje lepas 2 ko nak beli ape pon kau beli r..hihihihi).. Balik pada citer kat Watson, kebetulan masa tengah belek2 botol2 vitamin yang banyak 2 tetiba aku nampak satu kotak besar warna kuning tulis....PROMOSI KORDEL'S EVENING PRIMROSE dalam ade 3 botol sumenyer 300 biji harga promosi RM 94.80 tapi harga asal RM 125....MURAH2... AKU MEMANG SUKE MENDE2 MURAH NI...HEHEHE.. Fikir xsampai sepuluh kali terus decide nak beli even duit xcukup mase 2 sanggup gi withdraw.... Tengok 2, dalam xde duit sanggup jugak nak beli..!!

.............Sebenarnyer aku xtau sangat pasal vitamin ni...VITAMIN ACE, ...Q10, ...A,...C,...E....ntah xtau mane satu yang bagus.... Tapi sebab teringat Yun cakap EPO ni bagus especially untuk kulit macam aku r muke banyak JERAWATS...huaaaaa..sedeynyer nak cakap pasal muke..!!! Kak Mila pun beli jugak EPO tapi brand BLACKMORES.... Ade orang cakap BLACKMORES lagi baik dari KORDELS tapi pada pendapat aku r EPO sume fungsinyer sama jer yang bezakan hanyalah pada jenama betul x..?


.............Erm,..masuk ari ni da 3 ari aku makan EPO,..satu ari aku amik 3 biji tapi kesan memanglah xnampak maybe lepas abis satu botol baru nampak kot... Oke r,.. sebab da jadi pengamal EPO ni aku nak jugak kongsi tentang asal dan kebaikan EPO untuk panduan dan rujukan aku dan pembaca2 lain.. Info ni aku dapat dekat blog Encik Jamaluddin Yeop Majlis yang aku rasa encik ni penjual produk HPA..(..sebenarnyer aku pun ahli HPA jugak so sesiapa nak beli produk HPA blea r contact aku...Wahhh, sempat nak promote,..hehehee)... Jommm kite sama2 baca info tentang EPO ni...:

APA ITU EPO.?

Evening Primrose Oil ( EPO) diekstrak daripada biji benih tumbuhan keluarga Onagraceae yang berasal daripada Utara dan Selatan Amerika. Pada kebanyakan spesisnya, bunganya berwarna kuning dan terbuka pada waktu petang, maka ianya diberi nama “Evening Primrose Oil”.

Khasiat kesihatannya telah diketahui sejak berkurun lamanya. Akarnya mempunyai rasa seperti lada dan boleh dimakan seperti sayuran. Pucuknya boleh dimakan seperti ulam. Keseluruhan tumbuhan ini telah digunakan untuk merawat dalam pelbagai bidang perubatan.

Ia menurunkan tekanan darah, kolesterol dan berat badan,melancarkan peredaran haid,meningkatkan kesihatan kulit dan menolong mengawal keradangan. Jurnal Perubatan New England telah membuktikan ia berkesan bagi rawatan penyakit kulit.


APA KEBAIKAN EPO.?

* Membantu mengawal atur kitaran haid.
* Melegakan Sindrom Sebelum Haid (PMS) – iritasi, sakit kepala, sakit payudara dan senggugut.
* Mengurangkan simptom putus haid – panas badan, peluh sejuk kemurungan dan kekeringan faraj.
* Menggalakkan kulit yang sihat, muda berseri – bermanfaat kepada kulit yang kering, berumur atau berminyak. Melegakan ekzema dan alergi kulit.
* Memperbaiki rambut yang kering dan rosak serta melegakan kulit kepala yang gatal.
* Menguatkan kuku yang mengelupas atau mudah patah.



Oenothera Glazioviana... Daripada bunga nilah terhasilnya EPO yang kita makan 2..



Ni pulak Kordel's EPO yang aku beli mase kat WATSON.. harga kat kotak 2 xsame dengan harga promosi xtau nape xsame jadi abaikan jer..hihihi..






.................MISZPUMPKIN................

3 comments:

  1. still lg mkan EPO ni?mcm mn kesan die?nak gak tau...hehe.

    ReplyDelete
  2. miss dodo , mmg agak berkesan EPO ni tau ... now i dah kurang skit bl period ... ~*

    ReplyDelete
  3. cer tya kak Mila tu cmna kesan pas amik blackmore?hehhehe..so far,EPO ni ok x?sllu gak belek2 mende alah ni kat watson tp mcm takut nak try...pastu poket pn sllu je kering tu psl takut..hahhaha...tq for the info kay...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...