Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Daisypath Happy Birthday tickers
Powered By Blogger

Saturday, August 30, 2014

Nak bersalin dekat mane : swasta atau kerajaan ?

Salam kemerdekaan...hari ni nak citer pasal bersalin dekat mane..? Bile dah pregnant mesti bakal-bakal mummy teruja nk pilih tempat bersalin betul x..?

Samalah macam aku..tapi aku ni mase awal-awal pregnant je excited nak pilih besalin kat mane pas2 dah lupe..mase nak masuk minggu ke 20 baru terfikir balik nak besalin dekat mane...Eh3...boleh ea cam 2....hehehe..

Citernyer camni..mase dapat tau pregnant terus buat buku merah... Mase tu jugak terfikir cam nak bersalin dekat Hospital Pantai...tapi bile fikir-fikir balik dan bincang dengan suami...kami decided nak bersalin dekat Hospital Melaka jelah...sebab aku ni kakitangan kerajaan so kos perubatan free sebab ade GL je pun...

Ntah macam mane masuk minggu ke 18 rasenyer..mase borak-borak dengan kawan aku...akak ni first experience bersalin dekat GH tapi lepas insiden ape ntah terus dia beralih ke swasta je...Ye,..memang betul jangan dengar pengalaman orang sebab lain orang lain citernyer..

Tapi aku ni jenis yang senang je teringat2 citer orang...hehe..Last2,..bincang balik ngan suami dan lepas dikalkulatorkan bajet nak bersalin kat hospital swasta...baru suami setuju tapi tu pun lepas dengar sebab musabab aku nak g swasta..hehehe..

Tapikan...walaupun pilih bersalin dekat hospital swasta..aku tetap pergi checkup macam biasa dekat KK kire aku checkup dua tempatlah...

Nak dijadikan citer mase minggu ke 26....aku kna admit wad dekat GH sebab 2 hari kuar spotting warna coklat..engatkan kena tahan wad sehari je rupenyer 3 hari ....amekkk ko!!.... Orang tak pernah
masuk wad sekali kena masuk sampai tiga hari...mati kutu ko!!

Mase masuk wad tu macam2la pengalaman aku kutip..paling best knowledge pasal breastfeeding...suke betul aku dengar nurse pelatih 2 citer pasal penyusuan baby...rase tak sabola plak nak bf baby...hehehe... Tapi yang tak bestnyer aku kena masuk wad pukul 3 pagi....wad 3 extra bed lagi tu....kipas tak rase katil kecik je tepi tingkap berpeluh-peluh aku tido....sok tengahari baru dapat pindah kelas 1....pengalaman betullah seb aku ni bukan jenis suke komplen..aku anggap sume ni pengalaman..=) Alhamdullillah,..3 hari duduk hospital spot tak kuar lagi...

Lepas tu..mase minggu ke 34...pergi checkup dekat KK masa check jantung baby..nurse bagitau jantung baby laju so doktor suh pergi hospital wat CTG....dahla mase tu pukul 1 tengahari call suami kat tempat keje tak dapat....last2 mintak tolong adik hantar pergi GH....sampai dekat2 pukul 2...

Senang citer mase sampai dekat wad bersalin...makaaaiiiii penuh sangat..macam2 kes ada....huhuh... Mula2 sabarla jugak..lepas suami sampai dalam pukul 2 lebih terus aku suh call Doktor Hanisah...aku memang checkup dengan dia dekat Hospital Pantai...staff doktor 2 bagitau suh datang sebelum pukul 4petang...

Malangnyer,..mase aku bagitau nurse dekat kaunter nak pergi Pantai...dia macam tak bagi pastu persoalkan nape aku nak pergi sana siap doktor yang bertugas pun keluar tanye nape nak ke swasta... Aduiiii...dah ramai pesakit takkan aku nak tunggu lagi plus buat ape aku nak meramaikan lagi tempat tu kalu aku dah boleh pergi check dekat tempat lain betul x...huhuhu... Lepas bincang dengan suami ...kitaorang decided tunggu jela tapi nurse tu tak janji pukul berapa dapat check....huhu... Aku bagitau takpe tapi dalam kepale otak dah fikir paling lambat malamla kot dapat wat ctg...(ayat nak sedapkan ati..huhu)...

Korang nak tau pukul brape aku wat ctg....pukul 2pagi!!!!!!  Huaaaaaaa...sampai umah pkul 4lebih pagi....alasan mesin ctg xde dah bawak pergi mane nth so kena tunggu.. Bayangkan aku tunggu dari pukul 1lebih tengahari...pagi-pagi bute baru dapat wat ctg seb result okey jantung baby takde pape...

Macam biasa aku bukan jenis nak komplen ke nak merungut ke....aku anggap benda ni sume ade hikmah.... Kalau korang nak tau hari tu hampir 40 orang takde katil kena tido dekat wad bersalin bahagian luar sebab wad penuh..cian sangat nasib aku request takmo tahan wad..kalu kena tahan pun wad penuh mane nak tido....huhuh...

Sepanjang seharian aku duduk dekat wad bersalin tu siap dah tukar baju hospital kaler pink lagi....heheh.... Macam2 peristiwa yang aku tengok dengan mate aku sendiri...selama ni dengar je citer pasal hospital penuhla...itulah inilah tapiii hari tu semua yang aku dengar dan aku tak dengar aku nampak live depan aku.... Ape yang jadi???? Ermmmm..takyahla citer kot...hihih..

Aku tak salahkanla nurse dengan doktor kat situ..dah memang hospital tu tumpuan semua kalu service kureng kite sebagai pelanggan kenalah faham...huhuh..

Kalu tanya aku lepas ni nak pergi GH tak???? ....hehehe...jawapannyer memang takkklahhh...pape jadi memang aku bagitau somi direct terus ke Pantai..hihihi... Yang pasti walaupun penat menunggu sampai wat ctg pun tertido..tunggu report mase nak balik lame yang amat..aku tetap senyum cakap bebaik dengan nurse yang incharge sebab aku tau nurse tu pun penat gak....baik x aku..hihi..

Ade yang mengamuk????memang adelah sebab tak puas ati kena tunggu lama pastu dapat tau bini dia tak pasal2 kena tahan wad.... Bagi aku tindakan somi perempuan tu tak bijakla sebab nanti bini ko nak bersalin pun pergi tempat tu jugak jumpe nurse yang sama laenla ko ade alternatif lain nak bersalin dekat hospital lain....

P/s....entri ni panjang so jangan bosanlah ye nak bace nak2 takde gambar memang bosan tapi kalu nak tau pengalaman aku bacelah ye...=)





1 comment:

  1. Sy dah bersalin anak 3 org rapat kat HPSF muar. bagi pendapat saya kalau nak bersalin GH antara GH Melaka lebih baik muar sbb HPSF muar besar n selesa... sy anak pertama dulu sanggup dr tampin ( sbb nak pantang rumah mak di tampin) tp sanggup balik muar sbb pertama sy dah check up tiap bulan kat HPSF muar sbb gugur 2 kali jadi doktor ambil berat.. klu bersalin di tampin ada kes mereka tolak ke HTJ seremban atau Hosp. Kuala Pilah... huhu sy request GH Melaka mereka tak bagi...mgkin prosuder... xpelah sy g HPSF muar yg lebih baik...

    Jadi inshaAllah kali anak ke4 sy nak pilih swasta...

    Sy dah survey check up biasa 1st checkup di Pantai Hosp. AYER KEROH Dr. Hanisah murah total semua rm169+sen.. tapi di Putra Hosp. Jln Bendahara 1st check up Dr. Tan Lee Mak, doc pompuan agak mahal total rm364.00

    Mgkin atas faktor pengalaman dr. hanisah mcm muda dlm 40an... dr. Tan dlm umur 50/60an.. jadi mmg beza dr segi layanan n komitmennya...

    Tapi scan kat bilik doc hanisah tu agak kelabu sikit... mmg beza harga scan pantai n putra tu... tak tahulah kalau harga doc yg lain2 kan.. kat putra hosp. pakej skrg 2019 rm3200 bersalin normal n pantai hosp. rm3500 bersalin normal...

    Tapi tulah apa2 kena sediakan duit lebih kita tak tahu keadaan bersalin camne kan...apa2pun banyakkan berdoa spy ibu n anak2 selamat bersalin..

    Doakan sy selamat bersalin bulan mac 2019 ni...aamiin..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...